Teema
Pyöräily
Case
Talvihoidon kokeilut

Talvihoidon kokeilut

Helsinki satsaa nyt pyöräilyyn. Tavoitteena on, että yhä useampi innostuisi terveellisestä ja ympäristöystävällisestä tavasta liikkua. Staran vuonna 2015 aloittamat kokeilut ovat jo saaneet ”alaleuan tipauttavaa” kiitosta aktiivipyöräilijöiltä.

Stara kokeili Oulunkylän ja Ruoholahden välisellä pyörätiellä erilaisia talvihoidon tapoja. Tietä harjattiin ja jäätä sulatettiin kahdella liuoksella. Hanketta tiiviisti seuranneet Helsingin polkupyöräilijät ry:n aktiivit Satu Leppänen ja Otso Kivekäs keskustelivat harjakoneen kuljettaja Pertti Grönlundin kanssa testireitin varrella.

Stara kokeili Oulunkylän ja Ruoholahden välisellä pyörätiellä erilaisia talvihoidon tapoja. Tietä harjattiin ja jäätä sulatettiin kahdella liuoksella. Hanketta tiiviisti seuranneet Helsingin polkupyöräilijät ry:n aktiivit Satu Leppänen ja Otso Kivekäs keskustelivat harjakoneen kuljettaja Pertti Grönlundin kanssa testireitin varrella.

Sujuvasti ja turvallisesti fillarilla

Pyöräilyn tulisi olla sujuvaa, nopeaa ja helppoa, jotta yhä useampi hyppäisi fillarin selkään. Siksi verkoston yhtenäisyydellä ja pyöräteiden kunnolla on avainrooli pyöräilyn edistämisessä.

Stara aloitti syksyllä 2015 kaksi kokeilua, joista toisessa testataan pyöräteiden pinnoitteita ja tiemerkintöjen materiaaleja, toisessa kehitetään pyöräteiden talvihoitoa.

Talvihoidon kokeilulle omistettua Oulun­kylän ja Ruoholahden välistä 8,7 kilometrin reittiä on harjattu uudella harjakoneella sekä Wille-monitoimikoneiden eteen kiinnitetyillä pyöröharjoilla.

Reitillä on myös kokeiltu kahta erilaista liuosta, jotka sulattavat lunta ja jäätä.

Uusia menetelmiä tarvitaan, sillä perinteinen auraus jättää pyörätielle harjausta enemmän lunta, joka kelien vaihdellessa muodostaa vaarallisia polanteita. Myös sepelin sekä suolauksen haitat tunnetaan.

Satu Leppäsen mukaan pyöräily kuuluu kaikille. Hän on muun muassa opettanut pyöräilyn perusteita maahanmuuttajille. Hän oli mukana myös Staran Avoimet työmaat -tapahtumassa Helsinki-päivänä 2015. Silloin hän puhui erityisesti työmaiden liikenteen­ohjauksen tärkeydestä pyöräilijöille.

Satu Leppäsen mukaan pyöräily kuuluu kaikille. Hän on muun muassa opettanut pyöräilyn perusteita maahanmuuttajille. Hän oli mukana myös Staran Avoimet työmaat -tapahtumassa Helsinki-päivänä 2015. Silloin hän puhui erityisesti työmaiden liikenteen­ohjauksen tärkeydestä pyöräilijöille.

Erityisesti harjaamisesta on saatu hyviä kokemuksia. Satu Leppänen Helsingin polkupyöräilijät ry:stä (HePo) kertoo, että kokeilu on herättänyt vilkasta keskustelua jäsenistön keskuudessa.

– Kokeneet pyöräilijät pärjäävät kaikenlaisissa olosuhteissa, mutta aloitteleville työmatkapyöräilijöille reitin kunto on kynnyskysymys. Heiltä on tullut paljon kiitosta. HePon tavoite on innostaa uusia ihmisiä pyöräilemään ympärivuotisesti.

Sosiaalisessa mediassa reitin kuntoa on kehuttu jopa ylisanoin, kuten ”alaleuan tipauttavaksi”. Pyörätien kunto onkin ollut läpi talven erinomainen. Eron tavanomaiseen pyörätiehen näkee yhdellä vilkaisulla. Suuren osan talvea testireitti oli täysin sula.

– Lumet saadaan poistettua tarkemmin kuin auraamalla, mutta toki harjaaminen ja liuosten levittäminen on perinteistä tyyliä hitaampaa ja samalla kalliimpaakin, Staran hoitopäällikkö Juha-Pekka Tissari kertoi.

HePo:n Otso Kivekkään mukaan talvipyöräilijöille tärkeintä on se, että reitin kuntoon voi luottaa.

– On parempi hoitaa osa reiteistä kunnolla kuin hajottaa rajalliset resurssit sinne ja tänne. Talvipyöräily loppuu helposti siihen, jos kerran joutuu kantamaan pyöräänsä pitkät matkat sohjossa.

Kokemukset liukkautta torjuvista liuoksista eivät ole yhtä myönteisiä. Ilman harjausta niistä ei ole juuri hyötyä.

Parempia tiemerkintöjä

Stara on testannut myös uudenlaisia tiemerkintämateriaaleja ja pinnoitteita, sillä perinteiset suojatiemerkinnät luistavat vesikelillä pyörän renkaiden alla.

Stara kutsui HePo:laiset syksyllä testaamaan uusia suojatiemerkintöjä Jätkäsaaren koekentällä. Tulokset olivat rohkaisevia. Testipyöräilijöiden mukaan Staran kehittämä pinnoite oli totuttua karheampaa ja pitävämpää, ja he kiittelivät vastaavaa työnjohtajaa Mika Honkasaloa ja muita staralaisia onnistuneesta kehitystyöstä.

Omaan kehitystyöhön lähettiin, sillä aiemmin syksyllä Malminrinteessä ja Nordenskiöldinkadulla testatut valmiit pinnoitteet eivät täysin vastanneet odotuksia.

– Kehitämme Helsingin tarpeisiin soveltuvia tiemerkintämassoja, joiden levittämisessä voidaan hyödyntää olemassa olevaa kalustoa. Haluamme tarjota parempia palveluja kustannustehokkaasti, Honkasalo toteaa.

Poliitikkona ja kansalaisaktivistina tunnettu Otso Kivekäs haluaa lisätä pyöräilyn osuutta kaupunkiliikenteessä. Se edellyttää satsauksia infraan ja asennemuutosta. Hän iloitsee, että pyöräilijöiden näkemykset huomioidaan aiempaa paremmin sekä kuntien että valtion tasolla.

Poliitikkona ja kansalaisaktivistina tunnettu Otso Kivekäs haluaa lisätä pyöräilyn osuutta kaupunkiliikenteessä. Se edellyttää satsauksia infraan ja asennemuutosta. Hän iloitsee, että pyöräilijöiden näkemykset huomioidaan aiempaa paremmin sekä kuntien että valtion tasolla.

Leppänen ja Kivekäs pitävät tärkeänä, että pyörätien kuntoon voi luottaa koko matkan ajan. Siksi on parempi hoitaa tietyt reitit kunnolla kuin väkisin yrittää pitää kaikki pyörätiet avoimina ympäri vuoden.

Leppänen ja Kivekäs pitävät tärkeänä, että pyörätien kuntoon voi luottaa koko matkan ajan. Siksi on parempi hoitaa tietyt reitit kunnolla kuin väkisin yrittää pitää kaikki pyörätiet avoimina ympäri vuoden.